Ανασκόπηση της Πανδημίας από τους τοίχους του κόσμου: 2.Υγειονομικό Προσωπικό – Του Γιώργου Τσαμίλη
Η συμβολή του νοσηλευτικού προσωπικού στην καταπολέμηση της πανδημίας ήταν τεράστια. Όχι μόνο βρίσκονταν και βρίσκονται στη πρώτη γραμμή θέτοντας τον εαυτό τους και τα κοντινά τους πρόσωπα σε κίνδυνο, αλλά επίσης σε πολλές περιπτώσεις η κρατική αναλγησία και η κοινωνική απάθεια τους έφεραν σε ακόμα πιο δύσκολη θέση. Δεν είναι λοιπόν τυχαίο πως πολλοί street artists αναγνωρίζοντας όλα αυτά που προσφέρουν οι εργαζόμενοι στο χώρο της υγείας, μέσα από τα έργα τους προσπάθησαν να τους αποδώσουν το φόρο τιμής που τους αξίζει.
Σε πολλές περιπτώσεις οι εργαζόμενοι στο χώρο της υγείας αποτυπώνονται με χαρακτηριστικά υπερηρώων, ως μαχητές ή άγγελοι, κυρίως όμως κάθε έργο με διάφορους τρόπους «κραυγάζει» ευχαριστώ.
Στους δρόμους του Παρισίου, ο καλλιτέχνης “Ardif” μέσα από τη δημιουργία μίας τοιχογραφίας με τίτλο «Ευχαριστώ» (MERCI) δήλωσε την ευγνωμοσύνη του σε όλους αυτούς που καθημερινά βρίσκονται στη πρώτη γραμμή. Δεν αρκέστηκε στο να τους ευχαριστήσει μόνο στα Γαλλικά, ο μόχθος των υγειονομικών είναι διεθνές ζήτημα, και τέτοιο χαρακτήρα απέδωσε στις ευχαριστίες του.
Εικόνα 1
https://barbarapicci.com/2020/06/13/streetart-ardif-paris-4/
Βορειότερα, στην Ούφα της Ρωσίας ο Arthur Lukyanov αποτυπώνει σε μεγάλη κλίμακα ένα από τα έργα του MJ Hiblen, από τη σειρά σχεδίων “Frontline Heroes”( https://www.geek-art.net/en/the-frontline-heroes-of-mj-hiblen/ ). Ο ιός αποδίδεται ανθρωπομορφικά, να βρυχάται σε μία ιατρό ή νοσηλεύτρια, η οποία με την σειρά της έχοντας χαρακτηριστικά υψωμένο τον δείκτη του δεξιού χεριού φαίνεται να τον προκαλεί. Αξίζει να σημειωθεί πως στο αρχικό σχέδιο του MJ Hiblen η υγειονομικός επιλέγει να υψώσει άλλο δάκτυλο και όχι τον δείκτη.
Εικόνα 2
https://barbarapicci.com/2020/05/03/streetart-coronavirus-by-arthur-lukyanov-ufa-russia/
Επίσης, η συμβολή του υγειονομικού προσωπικού στη διασφάλιση της ζωής και της υγείας, στα μάτια πολλών καλλιτεχνών τους ανύψωσε στη θέση των αγγέλων. Από το Ντένβερ των Ηνωμένων Πολιτειών με τα έργα του Austin Zucchini-Fowler (Healthcare Hero), στη Μελβούρνη της Αυστραλίας με την τοιχογραφία των Brigitte Dawson και Melissa Turner (Frontline Heroes), το νοσηλευτικό προσωπικό αποδίδεται με φτερά αγγέλων ως μαχητές ή ως άλλοι Άτλαντες να επωμίζονται τις δυσκολίες και με θάρρος και αυτοθυσία να διατηρούν το πολύτιμο αγαθό της υγείας.
Εικόνα 3
https://archive.org/details/mural_collection_AustinZucchini-Fowler
Εικόνα 4
Επιπλέον, πριν λίγα χρόνια, η πανδημία που βιώνουμε θα μπορούσε να θεωρηθεί προϊόν μυθοπλασίας. Ωστόσο, η μυθοπλασία έγινε πραγματικότητα και οι ήρωες πήραν σάρκα και οστά, δεν φοράνε όμως κάπες αλλά ιατρικό εξοπλισμό. Έτσι πολλοί καλλιτέχνες τους απέδωσαν ως υπερήρωες, σωτήρες ενάντια στο υπέρτατο κακό. Δύο χαρακτηριστικά έργα, στο Άμστερνταμ και το Σαουθάμπτον των Fake (Super Nurse) και Banksy (Child playing with Nurse toy) αντίστοιχα, αποτυπώνουν εύστοχα τόσο τον ηρωισμό που επιδεικνύουν οι εργαζόμενοι στον υγειονομικό τομέα, όσο και το πως γίνεται (ή θα έπρεπε να γίνεται) αντιληπτός από μικρούς και μεγάλους.
Εικόνα 5
Εικόνα 6
https://streetartnews.net/2020/03/fakes-new-mural-super-nurse-available-for-free-download.html
Τέλος, όπως αναφέραμε παραπάνω σε πολλές περιπτώσεις τα μέλη του υγειονομικού προσωπικού βρίσκονται αντιμέτωπα όχι μόνο με τις δυσκολίες που επιφέρει η πανδημία αλλά και με την κρατική αναλγησία. Συχνά οι πολιτικές αποφάσεις, όπως βλέπουμε πολύ καλά και στην χώρα μας, δεν τάσσονται υπέρ του κοινού συμφέροντος και της ευρύτερης ευδαιμονίας, αλλά έχουν ως απώτερο σκοπό το προσωπικό όφελος. Έτσι λοιπόν γίνεται ξεκάθαρο πως τάσσονται ενάντια του υγειονομικού προσωπικού εκμεταλλευόμενοι τον ιό. Το ζήτημα αυτό αποτύπωσε σε τοίχο του Σάο Πάολο ο καλλιτέχνης Guiles ρωτώντας “Que lado da corda você tá?”/ «Σε ποια πλευρά του σκοινιού στέκεσαι;».
Εικόνα 7
- 40
- 896