Προτάσεις βιβλίων-σειρών-ταινιών για ένα 2021 γεμάτο αφύπνιση και πολιτικούς αγώνες
Το 2020 ήταν μια χρονιά όπου σίγουρα πολλά συνέβησαν. Με αφορμή την πανδημία, είδαμε πολλές και γρήγορες αλλαγές στη ζωή μας σε σύντομο χρονικό διάστημα, όμως επίσης είδαμε και συρρίκνωση ατομικών και κοινωνικών ελευθεριών, επίθεση σε εργασιακά δικαιώματα, ανεργία, οικονομική διάλυση. Αυτή η κατάσταση, είναι βέβαιο ότι θα έχει και συνέχεια, όπου πέρα από το μέτωπο της υγειονομικής κατάστασης, το 2021 ίσως να είναι μια χρονιά που θα έχει πολλές κοινωνικές συγκρούσεις, απότοκες της ταξικής επίθεσης που λαμβάνει χώρα. Έτσι σας προτείνουμε κάποια βιβλία, σειρές και ταινίες, που θα διευρύνουν τη σκέψη μας και θα μας δώσουν το πάτημα για αφύπνιση ώστε να έχουμε ένα 2021 γεμάτο αγώνα. Καλή αγωνιστική χρονιά σε όλες και όλους με πραγματική ελευθερία. (Φωτογραφία: www.thedailyowl.gr)
Βιβλία
»Αναζητώντας ιδανικά» – Έντουαρντ Ρόζενταλ
Ο σοβιετικός κοινωνιολόγος και δημοσιογράφος Έντουαρντ Ρόζενταλ ήταν από το 1968 ως το 1973 διευθυντής του Γραφείου του Πρακτορείου Τύπου Νόβοστι στην Ελβετία. Στο βιβλίο του Αναζητώντας ιδανικά, που πρωτοκυκλοφόρησε στην Ελλάδα το 1980 και γνώρισε καταπληκτική εκδοτική επιτυχία, ο συγγραφέας παρουσιάζει το σύγχρονο κίνημα της νεολαίας στη Δύση. Κάνει κριτική ανάλυση των θεωριών των αστών θεωρητικών που επηρεάζουν τη νεολαία. Παρακολουθεί την εξέλιξη της πολιτικής ωριμότητας των νέων. Το βιβλίο στηρίζεται όχι μόνο σε δημοσιεύματα του δυτικού τύπου και σε κοινωνιολογικές σφυγμομετρήσεις, αλλά και στις προσωπικές παρατηρήσεις και εμπειρίες του συγγραφέα. Έτσι το βιβλίο Αναζητώντας ιδανικά, είναι ταυτόχρονα, όχι μόνο μία εμπεριστατωμένη θεωρητική ανάλυση, αλλά και ένα ζωντανό και άμεσο δημοσιογραφικό ρεπορτάζ. (από την περιγραφή στο οπισθόφυλλο του βιβλίου – εκδόσεις Σύγχρονη Εποχή)
»Τα υλικά αγαθά του ανθρώπου: Η ιστορία του πλούτου των εθνών» – Λήο Χάμπερμαν
Το βιβλίο αυτό έχει διπλό σκοπό. Είναι μια απόπειρα να ερμηνευτεί η ιστορία από την οικονομική θεωρία και η οικονομική θεωρία από την ιστορία. Αυτή η διασύνδεση είναι σημαντική και αναγκαία. Η διδασκαλία της ιστορίας είναι λειψή όταν δεν προσέχουμε όσο πρέπει την οικονομική πλευρά της και η οικονομική θεωρία πάλι γίνεται επικίνδυνη όταν αποσπάται από το ιστορικό της πλαίσιο…Το βιβλίο μου δεν έχει καμία αξίωση τελειότητας. Δεν είναι ούτε οικονομική ιστορία ούτε ιστορία της οικονομικής σκέψης αλλά κάτι κι από τα δύο. Προσπαθεί να εξηγήσει στη βάση της ανάπτυξης των οικονομικών θεσμών, γιατί γεννήθηκαν ορισμένες θεωρίες τον καιρό που γεννήθηκαν, πως προέρχονταν από το ίδιο το υλικό της κοινωνικής ζωής και πως εξελίχθηκαν, τροποποιήθηκαν ή ανατράπηκαν όταν άλλαξε το σχήμα αυτού του υλικού.( Από τον πρόλογο του συγγραφέα – εκδόσεις Μπουκουμάνη)
Το Δόγμα του Σοκ: Η άνοδος του καπιταλισμού της καταστροφής» – Naomi Klein
To Δόγμα του Σοκ, είναι ένα από τα ελάχιστα βιβλία που μας βοηθούν να καταλάβουμε το παρόν, καθώς αποτελεί την πιο ολοκληρωμένη ανάλυση της συγκαλυμμένης ιστορίας της εποχής μας. Μια συναρπαστική περιγραφή της νέας παγκόσμιας τάξης, που βρίσκεται σε κατάσταση αμόκ. Η ανάλυση του καπιταλισμού της καταστροφής επιχειρείται από την Κλάιν με τέλεια διυλισμένη οργή, που διοχετεύεται μέσα από αδιάσειστα δεδομένα. Σε αυτή την πρωτοποριακή εναλλακτική ιστορία της πλέον κυρίαρχης ιδεολογίας της εποχής μας, της οικονομικής επανάστασης των ελεύθερων αγορών του Μίλτον Φρίντμαν, η Ναόμι Κλάιν αμφισβητεί το διαδεδομένο μύθο ότι η παγκόσμια νίκη του νεοφιλελεύθερου κινήματος υπήρξε ειρηνική. Καταδεικνύει ότι, από τη Χιλή του 1973 μέχρι το σημερινό Ιράκ, ο Φρίντμαν και οι υποστηρικτές του εκμεταλλεύτηκαν επανειλημμένα τη βία και μια σειρά από τρομακτικά σοκ για να επιβάλλουν τις ακραίες πολιτικές τους. Αποκαλύπτει την εντυπωσιακή ομοιότητα ανάμεσα στις ανακριτικές τεχνικές της CIA και στις εκβιαστικές τεχνικές της Παγκόσμιας Τράπεζας και του ΔΝΤ, στην προσπάθεια τους να επιβάλλουν τον καπιταλισμό της καταστροφής σε ολόκληρο το κόσμο. Ένα εξαιρετικό βιβλίο, ικανό να προκαλέσει τσουνάμι ντροπής – αλλά και πολιτικής δράσης, για να σταματήσει επιτέλους η θεραπεία σοκ. ( Από το οπισθόφυλλο του βιβλίου – εκδόσεις Λιβάνη)
Σειρές
»Ο Φράχτης»
Ισπανία 2045. Σε μία δυστοπική Μαδρίτη αναπτύσσεται μια υπόθεση άκρως διδακτική για όσα είδαμε μέσα στο 2020. Ο κόσμος έχει αλλάξει εξαιτίας μιας πανδημίας που χτυπάει τον πιο περιθωριοποιημένο πληθυσμό. Οι μεγάλες πόλεις έχουν περιχαρακωθεί πίσω από φράχτες. Η επιτήρηση έχει περάσει σε επίπεδο ακραίου ελέγχου, με πύλες εισόδου, drones, ενδελεχή ταυτοποίηση, απαγόρευση κυκλοφορίας τις βραδινές ώρες, ελεγχόμενη πληροφόρηση εκ μέρους των ΜΜΕ. Η κυβέρνηση και η αστυνομία αποκτούν υπερεξουσίες, ελέγχουν τη διανομή νερού και τροφής, ενώ οι έρευνες για ενδεχόμενο εμβόλιο κατά της νόσου βρίσκονται σε αρχικό στάδιο με ένα μεγάλο πέπλο μυστηρίου και συγκρουόμενων συμφερόντων να επικρατεί. Τα πειράματα δε λείπουν όπως και οι αντιδράσεις που καταπνίγονται. Πίσω από τον φράχτη, στις φτωχές γειτονιές, ετοιμάζεται μια εξέγερση κατά της απολυταρχίας και υπέρ της διανομής του πλούτου και της θεραπείας. Μέσα σε όλο αυτό το κλίμα, μια οικογένεια κινδυνεύει ενώ όλα ξεκινούν όταν η Χούλια προσπαθεί να σώσει ένα κακοποιημένο παιδί. Η σειρά είναι σε σκηνοθεσία του Ντανιέλ Εθίχα.
Πηγή: news247.gr
»Damnation»
Ένας στρατευμένος αγωνιστής στην ταξική πάλη και θιασώτης της ένοπλης λαϊκής βίας μαζί με την γυναίκα του μετακομίζει μαζί με τη σύζυγό του σε ένα χωριό της Αϊόβα όπου γίνεται ιερέας, και μέσα από ένα στρατευμένο ταξικά λόγο παρακινεί και οργανώνει την αγροτική εξέγερση που έλαβε χώρα στην περιοχή το 1932. Με αυτόν τον τρόπο η ταξική πάλη επενδυμένη με μπόλικη ταξική βία αποκτά τη μαγεία ενός αμερικανικού γουέστερν. Τα γεγονότα που παρουσιάζονται έχουν πραγματική βάση και συνδέονται με τη μεσοπολεμική κατάσταση στις ΗΠΑ. Ωστόσο, στο πλαίσιο της δραματουργίας αναδεικνύονται μέσα από την δράση του ιερέα ο οποίος από το βήμα της εκκλησίας, κι έχοντας πάντα κρυμμένο πίσω από τον άμβωνα ένα περίστροφο, συνδέει τα κελεύσματα για άμεση ταξική δράση και βία με τον λόγο του θεού. Όντας ο ίδιος άθεος βρίσκει στην θρησκευτική γλώσσα ένα ιδίωμα με το οποίο μπορεί να μιλήσει στο μυαλό και τα προβλήματα των αγροτών. Επιτυγχάνει να ενοποιήσει τους παραγωγούς γάλακτος και τους καλαμποκιού, ενώ από την πρώτη στιγμή το αγροτικό κίνημα αντιμετωπίζει τη δολοφονική δράση εκπροσώπου των Pinkerton, δηλαδή της ένοπλης απεργοσπαστικής παραστρατιωτικής ομάδας που μισθωνόταν από τους βιομήχανους για να πολεμούν το εργατικό κίνημα. Η απάντηση είναι καθαρά βία στην βία.
Πηγή: marginalia.gr
»Η Εξέγερση»
Η ένοπλη εξέγερση στο Δουβλίνο το Πάσχα του 1916, πυροδοτεί μία σκληρή και πολύχρονη σύγκρουση ανάμεσα στις βρετανικές κατοχικές στρατιωτικές δυνάμεις και τους Ιρλανδούς επαναστάτες. Η ιστορία διηγείται τα γεγονότα μέσα από τη δράση μιας ομάδας φανταστικών χαρακτήρων που ζουν μέσα από τα πολιτικά γεγονότα και μία οικογένεια όπου θα κληθεί να πάρει κρίσιμες αποφάσεις.
»Unorthodox»
Η σειρά είναι βασισμένη στο αυτοβιογραφικό best seller της Ντέμπορα Φέλντμαν, «Unorthodox: The Scandalous Rejection of My Hasidic Roots» και μιλά για το δικαίωμα στην έκφραση και την ατομική ελευθερία. Με το όνειρο να ζει ανεξάρτητη, μια νεαρή γυναίκα, η Έστι, αφήνει το υπερβολικά συντηρητικό ορθόδοξο περιβάλλον της εβραϊκής της κοινότητας στη Νέα Υόρκη, αναζητώντας μια νέα ζωή στο Βερολίνο. Αλλά πάνω που αρχίζει να βρίσκει τον δρόμο της, το παρελθόν τής χτυπά την πόρτα. Η ιστορία της Έστι πηγαίνει μπρος πίσω από την πρώην ζωή της στο Wiiliamsburg και του ταξιδιού της αυτο-ανακάλυψης στο Βερολίνο, υπογραμμίζοντας τις αντιθέσεις μεταξύ δύο εξαιρετικά διαφορετικών κόσμων.
Πηγή: www.ethnos.gr
»The English Game»
Tο «English Game», η μίνι σειρά έξι επεισοδίων που έφτιαξε ο δημιουργός του «Downton Abbey», Τζούλιαν Φέλοους, διηγείται τη γέννηση του επαγγελματικού ποδοσφαίρου. Δύο ποδοσφαιριστές του 19ου αιώνα από διαφορετικές κοινωνικές τάξεις κάνουν επαγγελματικούς και προσωπικούς ελιγμούς για να αλλάξουν το παιχνίδι -και την Αγγλία- για πάντα. Μία ποδοσφαιρική αναμέτρηση ανάμεσα στην εργατική και την αστική τάξη που έμελλε να αλλάξει την ιστορία του πιο δημοφιλούς αθλήματος και παγκόσμιου κοινωνικού φαινομένου, του ποδοσφαίρου. Η ιστορία βασίζεται σε αληθινά γεγονότα.
Πηγή: www.ethnos.gr
Ταινίες
»12 χρόνια, μία νύχτα»
Σεπτέμβριος του 1973. Η Ουρουγουάη τελεί υπό στρατιωτικό καθεστώς. Το κίνημα των ανταρτών Τουπαμάρος έχει ήδη συνθλιβεί. Τα μέλη του έχουν βρεθεί στη φυλακή, αφού υποβλήθηκαν σε βασανιστήρια. Μια φθινοπωρινή νύχτα, τρεις κρατούμενοι (ανάμεσά τους και ο Πέπε Μουχίκα, ο κατοπινός πρόεδρος της χώρας) απομακρύνονται από τα κελιά τους για μια μυστική αποστολή. Η εντολή είναι σαφής: «Αφού δεν μπορούμε να τους σκοτώσουμε, ας τους τρελάνουμε». Οι άνδρες θα μείνουν στην απομόνωση για 12 χρόνια. Μια λυρική ιστορία επιβίωσης για τη δύναμη του πνεύματος σε καιρό πολέμου και για τους πείσμονες «τρελούς» της Ιστορίας που επανεπινόησαν όχι μόνο τον εαυτό τους, αλλά τα όρια της ανθρώπινης κατάστασης.
Πηγή: www.filmfestival.gr
»Το ατέλειωτο χαντάκι»
Η ταινία Το Ατελείωτο Χαντάκι έχει να κάνει με την ιστορία ενός άντρα, ο οποίος στις αρχές του ισπανικού εμφυλίου πολέμου θα σκάψει ένα λαγούμι στο σπίτι του και θα μείνει εκεί κρυμμένος για χρόνια από τη γυναίκα του. Η ταινία Το Ατελείωτο Χαντάκι αποτελεί μια ακόμα ενδιαφέρουσα Ισπανική προσπάθεια η οποία έχει στιβαρές ερμηνείες (τι ηθοποιάρα ο Αντόνιο Ντε Λα Τόρε) με ρυθμό που σου κρατάει σε όλη την διάρκεια το ενδιαφέρον. Από την αρχή, η ταινία Το Ατελείωτο Χαντάκι προσπαθεί να χτίσει μια ενδιαφέρουσα πλοκή, χωρίς να αποκαλύψει πολλά πολλά (πολύ σωστά προς το τέλος μαθαίνουμε μερικά βασικά πράγματα), ενώ η εξέλιξη ειδικά όσο προχωράει η ταινία γίνεται καλύτερη. Η αρχή και ειδικά το πρώτο μέρος έχουν μεγάλη ένταση, παρουσιάζοντας τους χαρακτήρες, ενώ αυτά που ακολουθούν είναι δεδομένο ότι δεν τα περιμένεις, έχοντας σταδιακά έναν σταθερό ρυθμό κάπως αργό ανα σημεία μεν (θα μπορούσε να είναι μικρότερη των 2,5 ωρών), αλλά ποτέ αδιάφορη. Η ταινία μπορεί να μην έχει πάρα πολλές σκηνές που θα σε κάνουν να γραπωθείς από την καρέκλα, ούτε κάποιες καταιγιστικές εξελίξεις αλλά σε κάθε πλάνο (για μια ακόμα Ισπανική ταινία, υπάρχει πολύ καλή σκηνοθεσία), ο πρωταγωνιστής τον πρώτο λόγο και η κάμερα είναι στραμμένη πάνω του. Υπάρχει ένα απειλητικό και κλειστοφοβικό κλίμα που σε παρασύρει στο δράμα του πρωταγωνιστή αλλά και της γυναίκας του, σε μια ταινία που δεν διστάζει να περάσει μηνύμτα χωρίς όμως να πολιτικοποιηθεί. Υπάρχει το δυνατό φινάλε, που ναι μεν δεν σε αφήνει με το στόμα ανοιχτό, ωστόσο όπως κάνουν όλες οι αξιόλογες ταινίες σε κάνει να σκεφτείς πράγματα. Εξάλλου στο προηγούμενο διάστημα το έχει ήδη χτίσει, μιας και είναι σκληρή ανά στιγμές, λίγο μπερδεμένη σε κάποια σημεία αλλά πάντα ενδιαφέρουσα. Όσο πλησιάζουμε στο δεύτερο μισό υπάρχουν μερικά γεγονότα τα οποία μένουν στο μυαλό για πολλούς λόγους, με το τέλος της να είναι τόσο απλό και καθηλωτικό που πραγματικά περνάει μηνύματα και σε κάνει να σκεφτείς πράγματα, ενώ το πρωταγωνιστικό δίδυμο είναι πραγματικά εξαιρετικό. Το μυστικό με την ταινία Το Ατελείωτο Χαντάκι είναι ότι δεν θέλει να ξεπετάξει απλά την πλοκή της και να εστιάσει σε εφετζίδικες σκηνές αλλά χτίζει σε όλη την διάρκεια της το φινάλε, που ίσως θα μπορούσε να είναι ελαφρώς καλύτερο, χωρίς σε καμία περίπτωση να είναι κακό και συν τοις άλλοις γενικά δεν χρησιμοποιήσει τα κλισέ του είδους.
Πηγή: www.cineramen.gr
»Snowpiercer»
Κλασική ταινία. Θα μπορούσαμε να τη χαρακτηρίσουμε και ως το »Τρένο της Ταξικής Πάλης».
»Σωτήριον έτος 2031 μ.Χ. Μετά από ένα αποτυχημένο πείραμα, για να ανακοπεί το φαινόμενο της υπερθέρμανσης του πλανήτη, μια νέα εποχή παγετώνων έχει εξοντώσει σχεδόν κάθε ζωντανό οργανισμό πάνω στη Γη. Οι μόνοι επιζήσαντες είναι οι ταξιδιώτες του Snowpiercer, ενός τρένου με κινητήρα αέναης κίνησης. Οι επιβαίνοντες της «οικονομικής θέσης», μη μπορώντας να ανεχθούν πλέον τις κακές συνθήκες διαβίωσης, επαναστατούν και επιχειρούν να πάρουν τον έλεγχο του κινητήρα που η ελίτ της «πρώτης θέσης» θεωρεί «ιερό».»
Πηγή: www.lifo.gr
- 38
- 1269