Τζόαν Μπαέζ: Δεν μπορείς να επιλέξεις πως θα πεθάνεις ή πότε. Μπορείς όμως να επιλέξεις πως θα ζήσεις τώρα

Ήταν 9 Ιανουαρίου του 1941, όταν ήρθε στη ζωή ένα από τα σύμβολα της αμφισβήτησης και του αντιπολεμικού κινήματος της δεκαετίας του 60, η θρυλική Αμερικανίδα τραγουδοποιός και πολιτική ακτιβίστρια που αναβίωσε τη φολκ, Τζοάν Μπαέζ. Ακόμα και αν στις μέρες μας η φολκ δεν ακούγεται τόσο, η ίδια παραμένει ενεργεί, γυρίζει το κόσμο και μεταδίδει και στους νεότερους τα μηνύματα της για ανθρώπινα δικαιώματα, δημοκρατικές ελευθερίες και ειρήνη. Γεννήθηκε στη Νέα Υόρκη, ήρθε σε επαφή με τα κηρύγματα του Μάρτιν Λούθερ Κίνγκ, εργάστηκε για το μεροκάματο σε διάφορα μαγαζιά τραγουδώντας φολκ και τραγούδια διαμαρτυρίας αλλά κυρίως δικές της συνθέσεις.

Γρήγορα η φήμη της άρχισε να εξαπλώνεται και η φωνή της να λατρεύεται από τον αμερικανικό λαό. Αργότερα ήρθε σε επαφή με τον Μπομπ Ντίλαν, συνάπτοντας μαζί του μία θυελλώδη σχέση. Η ίδια έγινε ενεργό μέλος του «protest movement» («κίνημα διαμαρτυρίας»), με βασικό του στόχο την πίεση στις κυβερνήσεις για λήψη μέτρων κατά της φτώχειας στις ΗΠΑ, στους κοινωνικά αποκλεισμένους και στις φυλετικές διακρίσεις κατά αφροαμερικάνων και λατινοαμερικάνων.

Οι μεγάλες φοιτητικές εξεγέρσεις με αποκορύφωμα το Μάη του 68, ο πόλεμος του Βιετνάμ και το ξέσπασμα ενός παγκόσμιο αντιπολεμικού κινήματος, σε συνδυασμό με την εξάπλωση και τα ριζοσπαστικά μηνύματα της ροκ, τη βρήκαν στην πρώτη γραμμή των κινημάτων, κάτι που συνέβαλλε στην αναγνώριση της και την αγάπη του κόσμου προς το πρόσωπο της. Αποκορύφωμα ήταν όταν τραγούδησε σε πανεπιστήμιο όπου ο κοσμήτορας του Μπέρκλει, είχε ζητήσει να κατέβουν πολιτικά μηνύματα από τους πίνακες ανακοινώσεων. Τότε λίγο μετά τα τραγούδια της, και τον λόγο του Μάριο Σάβιο 1000 φοιτητές κατέλαβαν το κτίριο της διεύθυνσης. Τα ξημερώματα της επόμενης μέρας στις 4 το πρωί ο κυβερνήτης, ένας φιλελεύθερος δημοκράτης, διέταξε την αστυνομία του Όκλαντ να ξεκαθαρίσουν το κτίριο πραγματοποιώντας 800 συλλήψεις.

Η ζωή της χαρακτηρίζεται για πάνω από 15 χρόνια, σε ένα κύκλο δίσκων, συναυλιών, δράσεων, συλλήψεων και αντιπαραθέσεων με το κράτος και τις αρχές των ΗΠΑ. Στις 19 Οκτωβρίου 1971 θα δώσει συναυλία κατά της χούντας των συνταγματαρχών στο Greek Theatre του Μπέρκλεϊ με τη συμμετοχή της Μελίνας Μερκούρη, του Ζιλ Ντασέν και άλλων Ελλήνων και θα αρχίσει τα ταξίδια στη Σοβιετική Ένωση, στο Ισραήλ, στην Αργεντινή, στη Χιλή, στο Λίβανο, στην Τυνησία, στην Ιρλανδία, στην Τσεχοσλοβακία, στην Καμπότζη, στην Παλαιστίνη.

Τον Ιούλιο του 1974, επισκέφθηκε την Ελλάδα μετά την πτώση της δικτατορίας με την ίδια να δηλώνει σε ερώτηση δημοσιογράφων πως αντέδρασε για την πτώση της Χούντας »Ήπια με τον εαυτό μου στην υγεία της πατρίδας σας, έκλαψα για μια ώρα και έκανα μια μικρή προσευχή», ενώ είχε ενισχύσει με 10.000 δολάρια που προέρχονταν από μία συναυλία της για τους Έλληνες πολιτικούς κρατούμενους. Το 2016 στήριξε τους Grup Yorum στη Τουρκία, με την ίδια να δηλώνει “Ο πραγματικός λόγος για τη σύλληψή σας είναι ότι η μουσική σας αγγίζει τους ανθρώπους, τους κινητοποιεί και τους εμψυχώνει, καθώς και για το γεγονός ότι έχετε το δίκιο στη σκέψη σας. Πρέπει να συνεχίσετε να είστε γενναίοι. Θα λέω την ιστορία σας καθώς τραγουδάω. Σας ευχαριστώ για τις θυσίες σας”.

Η πολιτική δράση της ίδιας και του συζύγου της Ντέιβιντ Χάρις, ο οποίος φυλακίστηκε γιατί αρνήθηκε να στρατευτεί στην εισβολή των ΗΠΑ στο Βιετνάμ, συνεχίστηκε αμείωτη αντιμετωπίζοντας προβλήματα ακόμα και με τη CIA. Η Τζόαν Μπαέζ έχει τραγουδήσει μεταξύ άλλων και Μίκη Θεοδωράκη, ενώ αξέχαστη είναι η συναυλία που είχε δώσει στο Ηράκλειο της Κρήτης, το 1983. Η Τζόαν Μπαέζ ανέπτυξε ολόπλευρη και πολύ έντονη δράση σε πολλά κράτη, στα Βαλκάνια, τη Μέση Ανατολή, τη Λατινική Αμερική, περιοχές δηλαδή που οι λαοί τους ταλαιπωρούνται από τους σχεδιασμούς των φονιάδων των λαών και τους ντόπιους υπηρέτες τους.

YOU MIGHT ALSO LIKE