Κάρολος Κούν: Ο σκηνοθέτης της σύγχρονης Ελλάδας

Δεν θα ήταν υπερβολή να γράψουμε ότι ο Κάρολος Κουν υπήρξε ο άνθρωπος που εισήγαγε το θέατρο στην κουλτούρα της σύγχρονης Ελλάδας.  Ο άνθρωπος ο οποίος αναγνωρίστηκε ως ένας από τους σημαντικότερους σκηνοθέτες της Ευρώπης. Και ήταν αυτός που κατείχε καθοριστικό ρόλο στη διαμόρφωση αρκετών γενεών ηθοποιών αλλά και στην πνευματική καλλιέργεια χιλιάδων Ελλήνων. Η διαχείριση του αρχαίου πολιτισμού στα έργα του και η εισαγωγή του θεάτρου του παραλόγου αποτελούν κάποια από τα στοιχεία που εισήγαγε στο παγκόσμιο θέατρο. Ας κάνουμε μια μικρή αναδρομή στα σημεία της ζωής του σπουδαίου Έλληνα σκηνοθέτη.

Γεννήθηκε στη Προύσα της Μικράς Ασίας στις 13 Σεπτεμβρίου  1908.  Ο πατέρας του, Ερρίκος Κοέν, εύπορος έμπορος κατά το ήμισυ Έλληνας χριστιανός και κατά το άλλο ήμισυ  γερμανοπωλονοεβραίος και η μητέρα του Μελπομένη Παπαδοπούλου, ήταν Ελληνίδα χριστιανή ορθόδοξη.  Όταν ήταν 6 μηνών οι γονείς του μετακόμισαν στην Πόλη, στην οποία  παρέμεινε ως τα 20 του χρόνια.

«Αν και γεννήθηκα στην Προύσα, την Προύσα δεν τη γνώρισα. Από μικρός βρέθηκα στην Πόλη και κει μεγάλωσα. Από κει αρχίζουν οι αναμνήσεις, εκεί δημιουργήθηκαν οι πρώτοι ερεθισμοί, τα πρώτα συναισθήματα, η πρώτη επαφή με την έξω από μένα πραγματικότητα. Μεγάλωσα σα Ρωμιός, μέσα σε ένα ρωμέικο αστικό σπίτι.»

Το γεγονός ότι κανένας απο του οικείους του του δεν είχε σχέση με την τέχνη κάνει την επαφή του με τις τέχνες περισσότερο δύσκολη. Στην Πόλη φοίτησε στη Ροβέρτειο Σχολή ενώ αργότερα μετέβη στη Γαλλία για να ενταχθεί στην σχολή αισθητική του Πανεπιστήμιου της Σορβόννης, στην οποία φοίτησε για ένα χρόνο.

Αποτέλεσμα εικόνας για κάρολος κουν

«Εσωτερικός στη Ροβέρτειο, ένα αμερικάνικο κολλέγιο που ιδρύθηκε από ιεραποστόλους, με αμερικάνικα τραγούδια και ψαλμούς, με γήπεδα μπάσκετ και αθλητικά αγωνίσματα…Όταν απεφοίτησα το 1928, μακριά από τους συμμαθητές μου και τους συγγενείς που σχεδόν όλοι είχαν έρθει στην Ελλάδα, τίποτα δε με συνέδεε πια με την Πόλη. Έφυγα στον ίδιο χρόνο με στόχο σπουδές στο Παρίσι.»

Το 1929 εγκαθίσταται μόνιμα στην Αθήνα, όπου και εργάζεται ως καθηγητής της Αγγλικής Φιλολογίας και Γλώσσας στο Κολλέγιο Αθηνών από το 1930 ως το 1939. Στη σχολή της Αγγλικής Φιλολογίας κάνει τα πρώτα βήματα στο θέατρο με μαθητές του Κολλεγίου. Με τους οποίους παρουσιάζει τα πρώτα του έργα τις «Όρνιθες», «Τρικυμία», «Πλούτος». Λίγο αργότερα το 1934 ιδρύει μαζί με τους Γιάννη Τσαρούχη και Διονύσιο Δεβάρη την ημι-επαγγελματική «Λαϊκή Σκηνή» . Βασική επιδίωξη της «Λαϊκής Σκηνής» ήταν η αναβίωση του ελληνικού λαϊκού εξπρεσσιονισμού. Οι ασθητικές αρχές της ήταν οι εξής:

«Πιστεύουμε ότι κάθε λαός μπορεί να δημιουργήσει και να αποδώσει μόνο όταν νιώθει τον εαυτό του ριζωμένο στη παράδοση. Θα δώσουμε κάτι που μπορεί να φανεί φτωχό στο εξωτερικό του, γιατί αποβλέψαμε στον μέσα πλούτο των έργων και με τι τρόπο ο πλούτος θα μπορούσε να εκφραστεί πιο καλά, με μέσα απλά και να αγγίξει την ψυχή μας, που την έχουν παραστρατήσει κακές ξένες απομιμήσεις. Το θέατρο είναι μια τέχνη, με αυτοτέλεια, που κρίνεται σύμφωνα με τους νόμους της τέχνης κι όχι κατά πόσο μιμείται τη ζωή πετυχημένα ή όχι.»

Τα έργα που ανέβηκαν από τη Λαϊκή Σκηνή, σε διάφορες σκηνές, ήταν τα εξής: «Ερωφίλη», «Άλκηστις», «Κατά φαντασίαν ασθενής», «Πλούτος», «Παντρολογήματα». Η «Λαϊκή Σκηνή» λειτούργησε ως τα μέσα του 1936, οπότε και διαλύθηκε για οικονομικούς λόγους.

Λόγο οικονομικών προβλημάτων η «Λαϊκής Σκηνής» έκλεισε ενώ αποχώρησε από το Κολλέγιο Αθηνών το 1938 εγκαταλείπει. Τότε ξεκινά τη συνεργασία με τους θιάσους της Κυρίας Κατερίνας και της Μαρίκας Κοτοπούλη. Όμως, το όνειρο του ήταν να δημιουργήσει τη δική του μόνιμη, αφοσιωμένη ομάδα, να φτιάξει ηθοποιούς που να βλέπουν το θέατρο ως λειτούργημα και όχι ως επαγγελματική ενασχόληση. Το όνειρό του αυτό έγινε πραγματικότητα το 1942, ιδρύοντας μέσα στο σκοτάδι της γερμανικής κατοχής το Θέατρο Τέχνης. Με την οποία ανέβασε Ίψεν, Τζορτζ Μπέρναρντ Σω, Πιραντέλλο και μετά την απελευθέρωση – για πρώτη φορά στην Ελλάδα – Λόρκα, Τένεσι Ουίλιαμς, Μίλερ κ.ά. Επίσης το ίδιο έτος ίδρυσε τη Δραματική Σχολή του θεάτρου του, στην οποία μαθήτευσαν οι σημαντικότεροι σκηνοθέτες και ηθοποιοί της μεταπολεμικής γενιάς.

To 1949, λόγω οικονομικών δυσκολιών, το Θέατρο Τέχνης αναγκάστηκε να διαλυθεί. Σημείο καμπής αποτελεί το έτος 1954 όπου το Θέτρο Τέχνης ξεκινά επαναλητουργεί υπό την μορφή του κυκλικού θεάτρου. Με μαθητές της Δραματικής Σχολής του όταν συγκρότησε και πάλι το το Θέατρο Τέχνης, εκτός των παλαιών συγγραφέων ο Κουν παρουσίασε τα καινούργια ρεύματα του ξένου μεταπολεμικού θεάτρου (Μπρεχτ, Ιονέσκο, Μπέκετ, Πίντερ, Ντάριο Φο, Αραμπάλ κ.ά.) και παράλληλα παρουσίασε έργα πολλών νέων Ελλήνων προικισμένων συγγραφέων – Σεβαστίκογλου, Καμπανέλλη, Κεχαΐδη, Σκούρτη, Αναγνωστάκη και Ευθυμιάδη, επιστρέφοντας σε έργα των αρχαίων τραγικών και του Αριστοφάνη.

Το Θέατρο Τέχνης μπόλιασε το ελληνικό θέατρο με τους σπουδαιότερους σκηνοθέτες και ηθοποιούς: Διαμαντόπουλος, Χατζηαργύρη, Καλλέργης, Ζερβός, Ζαβιτσιάνου, Λυμπεροπούλου, Φερτής, Μιχαλακόπουλος, Καρακατσάνης, Πιττακή, Κοταμανίδου, Χρυσομάλλης, Αρμένης, Μπάκας, Λαζάνης, Γκιωνάκης, Κουγιουμτζής. Παιδιά του ήταν οι στενοί του συνεργάτες, ο Πλωρίτης, ο Χατζηδάκης, ο Τσαρούχης, ο Σταματίου, ο Σεβαστικόγλου. Δικά του παιδιά είναι και οι περισσότεροι ηθοποιοί του Κυπριακού Θεάτρου.

Από το 1957 ανεβάζει αρχαίο δράμα, αρχικά στο θέατρό του παρουσίασε τον Πλούτο και το 1959 τις Όρνιθες του Αριστοφάνη στο Ηρώδειο. Η πρωτοποριακή μορφή της παράστασης οδήγησαν στη διακοπή της λόγω των αντιδράσεων του κοινού. Συνέχησε να ανεβάζει παραστάσεις στο Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, για να συνεχίσει στο «Θέατρο των Εθνών» του Παρισιού, Λονδίνο, Ζυρίχη, Μόναχο, Μόσχα, Λένινγκραντ, Βαρσοβία, Βενετία, Φεστιβάλ Βιέννης, Διεθνές θεατρικό Φεστιβάλ Βελιγραδίου, Ελληνική Εβδομάδα του Ντόρτμουντ, Φεστιβάλ Φλάνδρας και σκανδιναβικές πρωτεύουσες με τα έργα «Όρνιθες», «Πέρσες», «Επτά επί Θήβας», «Αχαρνής», «Οιδίπους Τύραννος», «Λυσιστράτη», «Βάκχες» και «Ειρήνη».

https://www.youtube.com/watch?v=M9u_sdWIVic

Όπως γίνεται αντιληπτό ο ίδιος αποκτά παγκόσμια φήμη και παράλληλα δέχεται προτάσεις για να σκηνοθετήσει στα μεγαλύτερα θέατρα της Ευρώπης. Ωστόσο, η  μοναδική φορά που αποδέχθηκε να σκηνοθετήσει σε θέατρο της Ευρώπης ήταν το 1967, όπου σκηνοθέτησε στο Στράτφορντ το έργο «Ρωμαίος και  Ιουλιέττα». Η πρόσκληση ήταν από το Βασιλικό Σαιξπηρικό θέατρο της  Αγγλίας. Ήταν ο δεύτερος σκηνοθέτης μέσα σε τριάντα χρόνια που τον  καλούσαν να σκηνοθετήσει σ’ αυτό το θέατρο. Η αγγλική κριτική  χαρακτήρισε την παράσταση ως την καλύτερη Σαιξπηρική της τελευταίας  δεκαετίας.

Απ’ τα έργα που σκηνοθέτησε τα τελευταία χρόνια ξεχωρίζουν: Το παιχνίδι της σφαγής του Ε. Ιονέσκο (1970-71), Τρωίλος και Χρυσηίδα του Σαίξπηρ (1972-73), Ο τρόμος και η αθλιότητα  του Γ΄ Ράιχ του Μπ. Μπρεχτ (1974-75), Τρεις αδερφές του Α. Τσέχοφ (1975-76), Η αληθινή απολογία του Σωκράτη του Κ. Βάρναλη (1976-77), Ο αυτόχειρ του Ν. Έρντμαν (1977-78), Τα τέσσερα πόδια του τραπεζιού του Ι. Καμπανέλλη (1978-79), Δάφνες και Πικροδάφνες των Δ. Κεχαΐδη – Ε. Χαβιαρά (1979-80), Το σόι του Γ. Αρμένη (1980-81), Το Πιστοποιητικό του Ν. Έρντμαν (1981-82), Το Πανηγύρι του Δ. Κεχαΐδη (1982-83), Θαμμένο παιδί του Σ. Σέπαρντ (1983-84), Ούτε κρύο ούτε ζέστη του Φ. Κρετς (1984-85), Ριχάρδος Γ΄ του Σαίξπηρ (1985-86), Εσωτερικές φωνές του Ε. ντε Φιλίππο (1986-87), Ο ήχος του Όπλου της Λ. Αναγνωστάκη (1986-87). Το Θέατρο Τέχνης συμμετείχε σε πολλά ελληνικά (Αθηνών, Επιδαύρου, Φιλίππων κ.ά.) και ξένα (Λονδίνου, Παρισιού, Μονάχου, Βιέννης κ.ά.) φεστιβάλ.

Η ερευνά του πάνω στην αναβίωση του Αρχαίου Δράματος θεωρείται από τις εγκυρότερες. Οι παραστάσεις των «Ορνίθων» και των «Περσών» ήταν οριακά γεγονότα στην ιστορία της ερμηνείας του Αρχαίου Δράματος κι έγιναν πρότυπα για τους νεότερους σκηνοθέτες. Ο ίδιος, όμως, ο Κουν έλεγε πως δε φτάνουν δυο ζωές για να ασχοληθεί κανείς σοβαρά με την ερμηνευτική προσέγγιση του Αρχαίου Δράματος.

Ο Κουν στις 8 Φεβρουαρίου 1987 εισήχθη στο νοσοκομείο «Υγεία» με έντονους πόνους στο στήθος. Άφησε την τελευταία του πνοή το βράδυ της 14ης Φεβρουαρίου, την ώρα ακριβώς που θα δινόταν η πρεμιέρα του έργου «Ο ήχος του όπλου» της Λουλας Αναγνωστάκη, που λίγο καιρό πριν είχε αρχίσει να σκηνοθετεί στο «Υπόγειο», στο Θέατρο Τέχνης.

https://www.youtube.com/watch?v=QZsw2zwa23o

Πηγές: www.sansimera.gr, www.tanea.gr, www.tovima.gr

YOU MIGHT ALSO LIKE