«59ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Cinτέλεια του φθινοπώρου» – Tης Σοφίας Δουλκερίδου
Στον απόηχο του 59ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης (ΦΚΘ) ζει η πρωτεύουσα του βορρά. Μετά από εκατοντάδες προβολές στη διάρκεια του πρώτου δεκαημέρου του Νοέμβρη το φεστιβαλικό κοινό της Θεσσαλονίκης- και όχι μόνο!- περιεργάζεται ακόμη το πρόσφατο κινηματογραφικό εισαγόμενο.
Το ΦΚΘ πλησιάζοντας τα εξήντα χρόνια ζωής αποτελεί έναν από τους μεγαλύτερους θεσμούς για την εγχώρια έβδομη τέχνη. Ξεκινώντας ως Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου τις πρώτες δεκαετίες ήδη το 1992 γίνεται διεθνές και σε αυτό το βεληνεκές συνεχίζει την πορεία του μέχρι σήμερα. Νέοι και παλιότεροι κινηματογραφιστές συμμετέχουν με τα έργα τους στις ποικίλες κατηγορίες ταινιών που προβάλλονται. Κατηγορίες ταινιών που απευθύνονται σε ένα πολύ ευρύ φάσμα του κινηματογραφόφιλου κοινού.
Χαρακτηριστικά στο φετινό ΦΚΘ είδαμε να προβάλλονται από ταινίες των απαρχών του ρουμανικού κινηματογράφου μέχρι ταινίες ενάντια στην κάθε είδους βία σε βάρος των γυναικών· από ελληνικές ταινίες μικρού μήκους μέχρι ταινίες της σύγχρονης παραγωγής στα Βαλκάνια· από ταινίες για το νεανικό κοινό μέχρι ταινίες για την ίδια την τέχνη του κινηματογράφου· από αφιερώματα σε πρόσωπα της ενεργής ελληνικής και διεθνούς κινηματογραφικής παραγωγής μέχρι αφιέρωμα στο ελληνικό Queer σινεμά.
Φυσικά δεν θα μπορούσε να μη γίνει ιδιαίτερη μνεία στην ήδη πολυσυζητημένη ταινία λήξης του φεστιβάλ, στο «Κορίτσι»/ “Girl” του Λούκας Ντοντ/ Lukas Dhont, Βέλγιο, Ολλανδία, 2018, 105’. Η πρώτη κινηματογραφική δουλειά του νεαρού Βέλγου σκηνοθέτη φεύγει διπλά βραβευμένη από το Φεστιβάλ των Καννών και βρίσκεται μεταξύ των υποψηφίων για τον τίτλο της «Καλύτερης Ευρωπαϊκής Ταινίας 2018».
Με πολύ ευρηματικές παράλληλες δράσεις να το πλαισιώνουν, με την κατάλληλη μέριμνα, ώστε να γίνει το «Σινεμά για όλους», με πάνω από 200 εθελοντές στους χώρους προβολών και εξυπηρέτησης του κοινού το ΦΚΘ εξακολουθεί να είναι πόλος έλξης ανθρώπων όλων των ηλικιών, των εθνικοτήτων, των κοινωνικών ομάδων, των φύλων, των φυλών. Κάθε χρόνο και πιο αναβαθμισμένο έρχεται να ταράξει τα νερά της συνείδησής μας και να μας βάλει και πάλι σε διαδικασία επαναπροσδιορισμού.
Μετά από προσεκτική μελέτη του- χαοτικού πρέπει να ομολογήσουμε- προγράματος των προβολών, μετά από αρκετή περιπλάνηση στην πλατεία Αριστοτέλους και στις αποθήκες του λιμανιού της πόλης το σταθερό κοινό της Θεσσαλονίκης καθώς και οι επισκέπτες από όλη τη χώρα και το εξωτερικό απόλαυσαν για άλλη μια χρονιά τη συνεχή προβολή καθηλωτικών ταινιών· εκτέθηκαν σε καινοτόμα και ριζοσπαστικά εγχειρήματα, βίωσαν την απόλυτη κινηματογραφική εμπειρία!
- 52
- 888